Bijvoedingforum Forumindex
FAQ  Profiel  Log in om je privéberichten te bekijken  Gebruikersgroepen  Gebruikerslijst  Zoeken  Registreren  Inloggen
Welcome
Welkom op het bijvoedingforum.

Je bekijkt dit forum als gast en kunt daarom niet alle functies gebruiken en alle forums lezen. Door nu in te loggen of je als deelnemer te registreren krijg je volledige toegang tot alle forums en functies, kun je je vragen stellen en anderen helpen bij het vinden van antwoorden. Je kunt als je dat wilt met andere deelnemers privé mailen via persoonlijke berichten, meedoen met polls en bijlagen uploaden. Registreer je nu!! Registratie is makkelijk, veilig en gratis. Na registratie moet je account eerst door het forumbeheer worden geactiveerd.
Als je met plezier het forum bezoekt vragen we je waardering te tonen door het doen van een kleine donatie via de PayPal-knop op het portaal, zodat we het forum reclamevrij kunnen houden en ervoor te zorgen dat er altijd een deskundige aanwezig is om op je vragen te antwoorden.

rapley wel veilig???

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Bijvoedingforum Forumindex -> discussie  discussie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
natnoah

BerichtGeplaatst: Wo Sep 03, 2008 11:18 am    Onderwerp: rapley wel veilig??? Reageren met citaat

oke ik heb het boek gelezen, ik ben nu een week begonnen met rapley en ik vind het gewoon eng. gisteravond heb ik haar water meloen gegeven, dit heb ik al eerder gegeven en toen ging ze hefig aan het stuk zuigen maar nu gaat ze beginnen met happen te nemen grote happen, die vond ik vanmorgen ook in haar luier. maar doordat ze een grote hap nam ging ze kokhalzen, wat niet een prettig gezicht was en heb haar even uit de stoel moeten tillen voordat het eruit was. verder was het net of ze die avond iets in haar keel had ze was wat onrustig. ze is toen gaan slapen maar ik was bang, zat het nog steeds in haar keel??? zou ze mischien als het erin zit niet vanacht stikken in haar slaap. kortom ik ben er niet gerust over en denk toch dat ik nog maar wat ga prakken alhoewel ze het wel erg leuk vind. maar is het mogelijk dat ze kan stikken stel er is nog wat achter gevbleven in haar keel wat snachts haar luchtweg kan gaan blokkeren. hoe denken jullie hier over. is rapley wel veilig. krijgen we later niet te horen net als op buik slapen dat wiegendood veroorzaakt. ben ik een moeder die dit straks gaat ondervinden en word ik later voor gek verklaard dat er vroeger moeders zijn die deze methode gebruikte om hun kind te laten eten, wat juist heel gevaarlijk kan zijn.

groetjes nathalie moeder van noah en nikita
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Gonneke van Veldhuizen
lactatiekundige

BerichtGeplaatst: Wo Sep 03, 2008 11:58 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Op het oude forum kun je zoekfunctie gebruiken en dan zul je een aantal draadjes tegenkomen over veiligheid.
Stukjes eten is veilig, mits je je aan een aantal regels houdt.
1. Het kindje moet er echt aan toe zijn
* Je kind moet zelfstandig (evenuteel gesteund) rechtop kunnen zitten zonder in elkaar te zakken
* je kind moet zelf dingen kunnen pakken en gericht naar zijn mondje brengen.
2. Laat je kind alleen goed rechtop zittend (kinderstoel of op schoot) zelf eten
3. laat je kind nooit alleen als het eet
4. zorg voor stukken die je kind goed kan vasthouden, niet te groot, maar zeker niet te klein

Bedenk dat kokhalzen een natuurlijke en gezonde reactie is om te voorkomen dat er verkeerde dingen de keel in schieten. Verslikken doe je meestal in vocht of kleine kruimels, niet in stukken.

Gonneke, lactatiekundige
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Astrid

BerichtGeplaatst: Do Sep 04, 2008 10:46 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Niet om iedereen bang te maken, maar ondanks deze regels klapte mijn dochter (10 maanden) toch ineens met haar hoofd op tafel omdat ze ineens helemaal slap was en geen lucht meer kreeg. Niks kokhalzen. Ineens hing ze zo...

Ja, dan ga ik toch wel twijfelen over de Rapley-methode.
Terug naar boven
Lindar

BerichtGeplaatst: Za Sep 13, 2008 10:17 am    Onderwerp: heftig Reageren met citaat

heftig zeg, heb je dat stukje er snel weer uitgekregen? Alles goed nu met je dochtertje? En ben je toen overgestapt op gepureerd eten, of doorgegaan met Rapley?
Terug naar boven
Astrid

BerichtGeplaatst: Wo Sep 17, 2008 10:45 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Nee, het stukje kwam er niet snel uit. Net toen we 112 wilden bellen kwam het er toch uit, toen mijn vriend ten einde raad zijn vinger in haar keeltje stak. Al het andere mocht niet baten...
Wel door gegaan met Rapley, maar ik merk dat ik het wel eng vind nu. Maar om nu te gaan beginnen met gepureerd eten lijkt ons ook niet wenselijk. Ze is nu 11 mnd en ze begint juist een beetje te eten nu.
Terug naar boven
Lindar

BerichtGeplaatst: Wo Sep 17, 2008 4:57 pm    Onderwerp: kan me voorstellen... Reageren met citaat

...ja, dat het een beetje eng is daarna... gelukkig hebben jullie het er zelf uitgekregen!
Terug naar boven
Moirah

BerichtGeplaatst: Do Sep 25, 2008 10:27 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Er kan natuurlijk altijd wat in zijn keel schieten. Dat kan met eten, maar ook met speelgoed of alles wat ze buiten vinden. Geen enkele manier van voeden is 100% veilig. Maar er schiet niet zomaar iets in hun keel. Baby's hebben een kokhalsreflex wat hen beschermd en anders hoesten ze het eruit. Ook is het zo dat je 9 van de 10 keer iets wat eventueel in de keel van je baby schiet eruit kunt krijgen. In eerste instantie zal een kind dit zelf proberen te doen d.m.v. kokhalsen en hoesten. Is de hoest niet effectief dan kun je kijken of je zelf het voedsel ziet zitten en eruit halen. Zie je het niet dan kun je het eruit werken. Ik heb het zelf onlangs bij de hand gehad zie daarom onderstaande link naar een draadje hierover.

Liefs Moirah

http://www.bijvoedingforum.org/hoe-lang-kook-jij-groenten-t301.html

BerichtGeplaatst: Do Sep 25, 2008 2:13 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik ken de manieren.

Waar we vooral van zijn geschrokken is dat ze geen kik gegeven heeft, niet hoesten niet kokhalzen, niets. Ineens was ze helemaal slap.
Daarnaast was het ook nog eens moeilijk eruit te krijgen; het was niet te zien of te voelen in de keel, toen ik haar op mijn knie legde en tussen haar schouderbladen klopte gebeurde er ook niets. Ik wilde haar net omdraaien om haar op haar borstje te duwen, toen mijn vriend zijn vinger in haar keeltje zat. Waarschijnlijk was het door het kloppen op haar schouderbladen als iets los gaan zitten, anders zou het m.i. niet uit je luchtpijp floepen.

Maar ook al weet je hoe je moet handelen, als je eigen kind ineens helemaal slap is en je moet borstcompressies geven, gaat mij het niet in mijn koude kleren zitten.
Terug naar boven
Moirah

BerichtGeplaatst: Do Sep 25, 2008 8:14 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Natuurlijk gaat het je niet in de koude kleren zitten. Ik schrok ook wel even. Maar was toch vooral trots dat ik zo adequaat gehandeld had. Nu scheelde het ook dat mijn zoon nog niet bewusteloos was. Voor mij is het echter geen reden om de Rapley methode niet meer toe te passen. Er kan altijd iets in de keel van een kind schieten. Als je gepureerd eten geeft kun je er niet onderuit om een keer over te gaan op vast voedsel. En dan kan het net zo goed gebeuren. Of ze pakken iets van de grond en stoppen dat in hun mond. Ik vind wel dat je moet weten wat je moet doen in zo'n geval. Wat dat betreft zou het goed zijn als ouders een cursus Kinder E.H.B.O. gaan volgen. Ook vanwege andere ongevallen.

Liefs Moirah
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Bijvoedingforum Forumindex -> discussie Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1   

Ga naar: