Bijvoedingforum Forumindex
FAQ  Profiel  Log in om je privéberichten te bekijken  Gebruikersgroepen  Gebruikerslijst  Zoeken  Registreren  Inloggen
Welcome
Welkom op het bijvoedingforum.

Je bekijkt dit forum als gast en kunt daarom niet alle functies gebruiken en alle forums lezen. Door nu in te loggen of je als deelnemer te registreren krijg je volledige toegang tot alle forums en functies, kun je je vragen stellen en anderen helpen bij het vinden van antwoorden. Je kunt als je dat wilt met andere deelnemers privé mailen via persoonlijke berichten, meedoen met polls en bijlagen uploaden. Registreer je nu!! Registratie is makkelijk, veilig en gratis. Na registratie moet je account eerst door het forumbeheer worden geactiveerd.
Als je met plezier het forum bezoekt vragen we je waardering te tonen door het doen van een kleine donatie via de PayPal-knop op het portaal, zodat we het forum reclamevrij kunnen houden en ervoor te zorgen dat er altijd een deskundige aanwezig is om op je vragen te antwoorden.

mmmm wat vinden we hier van??

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Bijvoedingforum Forumindex -> discussie  discussie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
inekemamavanlisa

BerichtGeplaatst: Di Jul 22, 2008 8:50 pm    Onderwerp: mmmm wat vinden we hier van?? Reageren met citaat

Ik dan maar de spits afbijten voor de eerste poll.........
op babyinfo.nl forum las ik deze topic.........
http://www.babyinfo.nl/community/forum2/forum_posts.asp?TID=5941 wat vinden jullie er van??
Klopt dit wat die dietiste/kinderarst zei?
Ik merk bij mijn dochter juist het tegenovergestelde. Ze kan prima kauwen, en ik moet zeggen viel me vandaag op bij een speelmaatje van haar (ze schelen een maand) dat zij helemaal niet morst met drinken, eten (op de grond dan wel he Very Happy Wink ) maar niet uit haar mondje.

groetjes Ineke

~~~~~~~~~~~~~~~~
EDIT forum beheer:
Ik heb dit onderwerp verplaats naar discussie, daar is het beter op zijn plaats

BerichtGeplaatst: Di Jul 22, 2008 11:19 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

"Niet voor niks herkauwen de meeste dieren de eerste hapjes van hun dieren voor ze het in de mondjes van hun jong uitkotsen"

Dan denk ik vooral aan vogels..vogels drinken geen melk bij hun moeder, die krijgen vanaf dag 1 gemalen worm..ofzo. Lijkt me een kromme vergelijking...
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
dragoste

BerichtGeplaatst: Di Jul 22, 2008 11:34 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

tja...nooit van gehoord!

Dus eerst die dingen sap maken en dan in een flesje aanbieden???

Mijn zoontje drinkt nooit uit een fles...

Ik kan er niets zinnigs over zeggen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
dragoste

BerichtGeplaatst: Di Jul 22, 2008 11:36 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

dat een methode als Rapley dus op de lange termijn geen aanrader is omdat de maagsappen ed te prompt gestimuleerd worden. Niet voor niks herkauwen de meeste dieren de eerste hapjes van hun dieren voor ze het in de mondjes van hun jong uitkotsen.

kan iemand die er meer verstand van heeft wat van zeggen; over te prompt gestimuleerd worden?
Terug naar boven
Moved: Wo Jul 23, 2008 8:23 am by bijvoedingsbeheer
From Polls to discussie
Lieze

BerichtGeplaatst: Wo Jul 23, 2008 8:59 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Gewoon even een paar logische bedenkingen (heb daar het hele draadje gelezen).
Door wat stimuleer je de maag(sappen) het meest: door hele hoeveelheden sap of gepureerd voedsel, waar de maag ook aan moet wennen, of door een paar hapjes (want veel "eten" de meeste kindjes nog niet echt in het begin via rapley)? Logisch gezien heb je toch meer maagsappen nodig om een grotere hoeveelheid (vast) voedsel te verteren.
En welk zoogdier kauwt het eten voor voor zijn jongen? Ik heb een poes, een hond, een koe, een paard,... echt nog geen eten zien voorkauwen voor hun jongen. Nee, de jongen drinken bij de moeder en daarna gaan ze vanzelf ander voedsel zelf eten.
Terug naar boven
rené

BerichtGeplaatst: Wo Jul 23, 2008 9:01 am    Onderwerp: aan de ouders Reageren met citaat

Ik denk dat voor alle methoden wel voor- en nadelen zijn te vinden, maar dat iedere ouder toch een manier zoekt die het beste bij zichzelf en bij het kind past. Voor de één is dat rapley en voor de ander de methode die hier wordt beschreven (ook dan kan je kind natuurlijk zelf aangeven of het genoeg heeft of nog meer wil).
Terug naar boven
Esther Vink

BerichtGeplaatst: Wo Jul 23, 2008 9:39 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Je begint met wat kookwater van eten (groenten met kip bijv) in een flesje te doen en dat zo te geven. Daar ga je beetje bij beetje wat vaster gepureerd bijdoen, na 3 dagen bijv een beetje gepureerde wortel oid. Steeds dikker en met verschillende smaakjes. totdat je het lepeldik geeft. Dan ga je beetje bij beetje met een lepeltje bijgeven net zolang tot je kindje helemaal van een lepel eet.

In feite heb je dit al dubbel en dwars gedaan. In de baarmoeder krijgt de baby smaakjes door via het vruchtwater en volgens mij in de borstvoeding ook. Dus je valt zowiezo één keer in herhaling. Door het geven van borstvoeding, zijn de kaken enorm goed ontwikkeld en de logische stap in de ontwikkeling is dan ook is dan één vooruit en dus een nieuwe uitdaging. Door een fles te pakken, ga je naar mijn idee terug of sta je in elk geval stil. Als het gaat om de maag te ontzien, dan kun je langzaam nieuwe dingen introduceren. Michael zit nu al een week aan de wortel, dat is het eerste, hij geeft zelf zijn tempo aan. Ik heb één keer bloemkool geprobeerd en dat vond hij niets. Dus weer terug naar de wortel, hij geeft vanzelf aan wanneer het wel goed is.
Gonneke van Veldhuizen
lactatiekundige

BerichtGeplaatst: Wo Jul 23, 2008 1:40 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik krijg sterk de indruk dat deze methode om kinderen aan het eten te krijgen er een is die wordt gebruikt met kinderen met ernstige voedingsproblemen en issues in het mondgebied (orale aversie) zoals je dat ziet bij kinderen die zeer lang sondevoeding ehbben gehad of kinderen met bepaalde, bijvoorbeeld neurologische afwijkingen.

Dat hele verhaal over maagenzymen is klinkklare onzin. Om melk te verteren heb je ook die hele stoet enzymen nodig.

Gonneke, lactatiekundige
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Lieze

BerichtGeplaatst: Wo Jul 23, 2008 1:42 pm    Onderwerp: Re: aan de ouders Reageren met citaat

rené schreef:
Ik denk dat voor alle methoden wel voor- en nadelen zijn te vinden, maar dat iedere ouder toch een manier zoekt die het beste bij zichzelf en bij het kind past. Voor de één is dat rapley en voor de ander de methode die hier wordt beschreven (ook dan kan je kind natuurlijk zelf aangeven of het genoeg heeft of nog meer wil).

Natuurlijk, maar ik vind dat als een diëetiste uitspraken doet over een voedingsmethode, dat ze dan wel met goede steekhoudende argumenten moet komen. En als ze niet weet dat zoogdieren het eten voor hun jongen NIET voorkauwen, maar dit toch verkondigt, dan mag daar zeker op gereageerd worden. En als ik iemand zo'n onwaarheden hoor verkondigen, dan twijfel ik ook aan de andere "adviezen" en argumenten.
Terug naar boven
Danielle

BerichtGeplaatst: Wo Jul 23, 2008 8:14 pm    Onderwerp: Re: aan de ouders Reageren met citaat

Ik ben voor Rapleyen, maar ik kan me wel voorstellen dat er verschillende leeraspecten zitten aan wennen aan andere smaken, wennen aan andere textuur en eten van een lepeltje.
De tip van de dietiste zal vast goed werken voor sommige kindjes, maar niet voor iedereen. Misschien vooral voor die babies die FV gehad hebben en dus niet aan andere smaakjes gewend zijn én moeite hebben met eten. Voor kindjes die op BV zijn grootgebracht zal het minder van belang zijn. Die zijn juist toe aan andere texturen én eten van lepeltje en/of lekker met eigen handjes.

Bij BV zou ik juist oppassen om kookvocht te gaan geven, omdat dan de drang naar BV minder kan worden en je productie in het geding kan komen...

Overigens de diëtiste is niet aan het woord!! Ik kan me zo voorstellen dat zij deze tip niet aan Jan en alleman geeft, maar specifiek in dit geval. En voor haar heeft het gewerkt. Betekent niet dat het voor iedereen zal werken.
Terug naar boven
Janine

BerichtGeplaatst: Ma Aug 18, 2008 9:57 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik begin nu zo'n beetje met de bijvoeding, maar wat mij opvalt aan het advies op babyinfo, is dat er vanuitgegaan wordt dat kinderen maar meteen moeten gaan eten. Ik ben de bijvoeding juist heel geleidelijk aan het invoeren. De meisjes krijgen niet elke dag groenten, en ik geef meerdere keren dezelfde (gestoomde) groenten achterelkaar. Wij zijn nu met bloemkool bezig. Ik merk dat Dianne wel het eten doorslikt, maar Simone interesseert het totaal niet, die heeft nog niets binnengekregen. We hebben zaterdag een stukje watermeloen gegeven, maar blijkbaar was dit nog te glad om vast te houden Wink. Zolang ze nog bv krijgen maakt dat toch niet uit?
Lindar

BerichtGeplaatst: Za Sep 13, 2008 11:08 am    Onderwerp: onzin Reageren met citaat

lijkt me een onzinmethode om standaard aan te bieden. Voordat de mens een fles had uitgevonden, stapten kinderen ook over van borstvoeding naar vaste voeding. En ik herken er niets in: mijn zoontje kreeg geen rapley, en hem gaven we daarom steeds minder glad gepureerd eten. Juist dat wilde niet erg lukken. Eten als brood, wat hij meteen 'heel' kreeg aangeboden, is nooit een probleem geweest. Mij lijkt de uitleg van Gonneke heel logisch: de methode is bedacht voor specifieke eetproblemen.
Terug naar boven
krijo

BerichtGeplaatst: Vr Sep 26, 2008 11:01 am    Onderwerp: was dat wel rapley? Reageren met citaat

Ze zegt dat ze eerst met Rapley bezig was maar zegt aan 't eind van haar stukje ook dat haar dochter het blijkbaar te snel vond om direct iets 'raars op een lepel' te krijgen. Hoezo Rapley? Ook beweert ze dat haar dochter het beter doet met rustig gesabbel, wat mij doet denken dat Rapley juist oké zou moeten zijn.

Maar goed. Zo gaan we muggenziften zeker? Confused

Kristel
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Kita

BerichtGeplaatst: Di Nov 11, 2008 5:37 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik twijfel juist over Rapley omdat apen (zoals chimpansees) hun kleintjes juist voorgekauwd voedsel geven, naast hun borstvoeding. Ze beginnen daar rond de 5 maanden mee en de borstvoeding blijft het "hoofdvoedsel". Chimpansee-kinderen blijven tot een jaar of 6 af en toe bij moeder drinken. Ook natuurvolkeren kauwen het voedsel van hun kindjes voor en "kiss-feeden" (geven het door via de mond).
Ik denk dat wij wel redelijk te vergelijken zijn met mensapen en ook natuurvolkeren zijn niet zo beinvloed als wij, mede hierdoor vraag ik mij af of Rapley zo'n goede methode is...mijn kindje is over 1 week 6 maanden en zit te twijfelen over wat ik zal doen...Ik lees hier eerst nog even mee!
Terug naar boven
Annette Drop

BerichtGeplaatst: Di Nov 11, 2008 5:42 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Interessant inzicht. Grappig is wel dat ik het vanuit mezelf deed met bijvoorbeeld vlees, even kauwen tot het wat zachter was.
Jomama

BerichtGeplaatst: Do Nov 13, 2008 6:29 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik was vandaag in het natuurmuseum Brabant en daar hebben ze op de wc grappige 'poeptegeltjes'. 1 ervan deed me meteen denken aan dit draadje wat ik toevallig gisteren gelezen had (heb de link niet bekeken overigens).

Het ging over een zebra, voor een jong van de zebra zou de overgang van moedermelk naar gras in 1 keer te groot zijn, en daarom bestaat het eerste voedsel na moedermelk voor de kleine zebra's uit de ontlasting van de moeder Laughing Alles voorgekauwd en zelfs dus al voorverteerd.

Overigens wel boeiend wat je daar zegt over apen Kitty!
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Bijvoedingforum Forumindex -> discussie Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1   

Ga naar: